Voor 1400 euro opgelicht door ontstoppingsvrij.nl

De onderstaande email hebben wij ontvangen van iemand die is opgelicht door het malafide bedrijf achter ontstopping-riool.nl

Wij publiceren deze email omdat wij wekelijks emails ontvangen van gedupeerden die zijn opgelicht door malafide ontstoppingsbedrijven die torenhoge bedragen rekenen voor amateuristisch broddelwerk.

Op onze website hebben wij een verzameling geplaatst van al deze verhalen.

Het verhaal van LK

Wij moesten gebruik maken van een ontstoppingsdienst omdat de gootsteen was verstopt en we last hadden van wateroverlast na elke wasbeurt met de wasmachine.

We hebben de verstopping eerst zelf geprobeerd op te lossen met sodawater en HG ontstopper; ook trekveer geprobeerd, helaas geen resultaat.

Toen toch maar ontstoppingsbedrijf via internet gezocht. We kwamen bij de site van ontstoppingsvrij.nl en hebben gebeld naar het nummer (085 303 65 58). De telefoniste was vriendelijk, maar er werd geen bedrijfsnaam genoemd. Wel gaf ze aan dat de loodgieter vooraf de kosten zou bespreken en dat direct na de werkzaamheden met pin de factuur kon worden voldaan.

Ook gaf ze aan dat de voorrijkosten 35 euro waren. Afspraak voor die middag gemaakt en de loodgieter kwam in het afgesproken tijdvak.

De loodgieter had zwart/grjjze werkkleding aan, zonder bedrijfslogo. Hij vroeg wat het probleem was en hoe lang de dit zich al voordeed. Ook gaf hij aan dat leidingen onderhoud nodig hebben: regelmatig met heet sodawater doorspoelen en een lege wasmachine regelmatig op 90 graden laten draaien.

De initiële kostenopgave

De loodgieter gaf aan de de verstoppingen snel te kunnen oplossen en noemde heel snel de kosten op: 35 euro voorrijkosten en 169 euro starttarief voor het eerste half uur en een bedrag per meter, maar dit was niet goed te verstaan. Ik meende iets in de 20 euro per meter…

Ik vroeg nog wat het totaalbedrag zou worden en hij antwoordde dat dat afhankelijk was van waar de verstopping zich bevond.

“Zal ik maar beginnen, dan haal ik mijn gereedschap uit de auto. Dan moet u eerst hier even tekenen.” zei de loodgieter. Ik wilde dat de verstopping verholpen zou worden en tekende op het scherm van de iPad, zonder dat te zien was waarvoor ik tekende.

De loodgieter ging aan het werk en gaf na circa 15 min. aan dat de gootsteen ontstopt was en dat hij ver moest frezen. “Ik heb hem tot het eind geraakt.” zei hij.

Vervolgens heeft hij ook de afvoer van de wasmachine gedaan. De gootsteen liep weer goed door en de wateroverlast bij de wasmachine was verdwenen.

Wat we uiteindelijk moesten betalen

Na het afronden van de werkzaamheden gaf de loodgieter van ontstoppingsvrij.nl aan dat we de kosten even moesten doornemen. Voorrijkosten, starttarief en 9 meter frezen in de keuken en 3 meter frezen bij de wasmachine maakte in totaal 12 meter, met daarbovenop 21% BTW.

Toen bleek dat elke meter frezen 79 euro (excl BTW) kostte. Totaal: 1406,99 euro! Voor ons was het totaal niet te controleren of het aantal meters klopte.

Ik was totaal overdonderd, maar ondertussen werd me al een apparaat voorgehouden om het bedrag te betalen, de factuur zou na betaling direct via de mail komen. Ook moest ik nog een keer tekenen. Voor de betaling is dat nodig zei de loodgieter. Licht mopperend en totaal verbijsterd heb ik met de pinpas betaald.

Pas nadat de loodgieter weg was, waren we verslagen en gingen er allerlei gedachten door het hoofd. Op de factuur die inderdaad via de mail was gekomen stond de naam van het bedrijf:

Bedrijfsnaam: OC 24/7
KVK: 71887563
BTW Nummer: NL229196433B01

En daar werd ons ook pas duidelijk waarvoor we hadden getekend.
De bedrijfsnaam was nooit genoemd… niet bij het telefonisch maken vd afspraak, niet op de website en niet door de loodgieter. Alleen achteraf op de factuur.

Op het bankafschrift staat als begunstigde: IZ *Oualid 24/7 Almere

Na googlen vonden we meer klachten over ontstoppingsdiensten, die gebruik maken van namen als afvoer-ontstopping.nl, ontstoppingsmeester.nl, afvoer-sos.nl en OC 24/7 of varianten daarop. Ontstoppingsvrij stond er nog niet bij.

Direct (circa half uur dat de loodgieter vertrokken was) naar het bedrijf gebeld en een klacht in gediend. We zouden binnen 2 werkdagen teruggebeld worden. De volgende ochtend inderdaad teruggebeld (via nummer 085 1304639) maar de mevrouw gaf aan dat we twee keer getekend hadden voor akkoord en dat de tarieven weliswaar hoog zijn, maar dat dat wel de tarieven van het bedrijf zijn.

Ze waren niet van plan hier verder iets aan te doen. Toen ik aangaf het er niet bij te laten zitten, gaf ze aan dat dat mijn eigen beslissing zou zijn en gaf nogmaals aan dat ik wel twee keer had getekend.

Gevoel van machteloosheid overheerst, schaamte, hoe heb ik zo dom kunnen zijn.